Terapi Gelombang Otak - STM/LTM audio untuk pelajar

Assalamualaikum rakan-rakan blogger.






Yang dimaksudkan ingatan jangka pendek a.k.a STM/Short term memory ialah ingatan yang sekejap. Contohnya ' hari ni kita belajar pasal sesuatu, esoknya kita akan lupe pasal benda tersebut'. Secara ringkasnya adalah ingatan yang tidak dapat bertahan lama. Dalam beberapa hari, minggu ia akan hilang dengan mudah.


Berbeza pula dengan ingatan jangka pendek a.k.a LTM/Long term memory iaitu ingatan yang berada dalam masa yang lama. Contohnya ' Nombor kad pengenalan kita' yang diguna pakai seumur hidup atau contoh lainnya ingatan tentang nama ' anak-anak ' di rumah.


STM boleh di ' Convertkan' kepada LTM dengan cara MENGULANG,MELIHAT,MENGHAFAL sesuatu perkara yang ingin kita kita jadikan Long Term Memory. Contohnya camni " hari ni korang hafal nombor kad pengenalan esoknyer korang lupe.. jadi ini dipanggil STM. Yang dikatakan LTM " hari ni korang hafal nombor kad pengenalan, esok/lusa..dan seterusnya nombor tersebut masih ada dalam ingatan korang". 


Deathnota ingin kongsikan audio mp3 yang ada dalam koleksi deathnota, sebaiknya korang perlu ada STEREO HEADPHONE ketika mendengar terapi ni.

CD1 - SHORT TERM MEMORY 
CD2 - LONG TERM MEMORY

password = deathnota






Bagaimana Menggunakannya?

1. Pakai STEREO Headphone atau Headset yang biase korang gune.. yang murah pun takper.

2. Korang Download Audio Terapi yang deathntoa kasi tu.
3. Kalau guna handphone , korang wujudkan playlist untuk audio terapi tersebut.. dan semestinya korang kena ikut turutan dari CD1 ke CD2.. CD1@STM CD2@LTM.. 
4. Waktu Baca buku, contoh macam buku sejarah.. korang bace je. sambil dengar Audio tersebut. Dan korang perlu yakin yang korang boleh bertambah fokus dan maklumat dari buku dapat diingati dengan jelas dan akan tetap dalam kepala otak korang tu selama-lamanya selagi korang masih hidup.


(dalam Audio tu sebenarnya dia dah kasi arahan, tapi dalam b.inggeris. Sekiranya korang tak faham, korang follow je step kat atas ni.)


dan lagi satu, deathnota tak pernah buat survey pasal audio ni kepada sesiapa pun.. cume buat kat diri sendiri je. dan hasilnya memberangsangkan.. sekiranya korang faham "arahan" yang diberi oleh inductor dalam audio tersebut lebih bagus.. sebab arahan dia lebih detail.. dia suruh create solid visual image menggunakan imaginasi kita.. selain tu banyak-banyak la berdoa agar dikuatkan ingatan sebagaimana kuatnya ingatan para rasul, mudah menerima ilmu dan menyebarkan ilmu, mendapat ilham para malaikat, dan mendapat daya hafalan luar biasa... Insya'Allah.


p/s : teramat skema entri aku kali ni.. adess.. ..takperla.. asal korang paham ok je.. tak paham leave comment. :)

No comments on "Terapi Gelombang Otak - STM/LTM audio untuk pelajar"

Leave a Reply