Asal - Usul Perayaan Halloween

Hanya sekadar berkongsi ilmu tentang perayaan ini. Lama tak update blog ni, dan dalam entri ini aku nak berkongsi tentang halloween. Bukanlah penting sangat tapi hanya sekadar bahan bacaan. Ramai jugak orang yang tak tahu halloween ni natang ape..kan.? so just read.




Halloween atau Hallowe’en adalah tradisi perayaan malam tanggal 31 Oktober, dan terutama dirayakan di  Amerika Syarikat. Tradisi ini berasal dari Irlandia, dan dibawa oleh orang Irlandia yang beremigrasi ke Amerika Utara. Halloween dirayakan anak-anak dengan memakai kostum seram, dan datang dari pintu ke pintu rumah jiran tetangga meminta  coklat sambil berkata "Trick or treat!" Ucapan tersebut adalah semacam "ancaman" yang berarti "Melayan atau Kami Menipu (memperbodohkan) ." Di zaman sekarang, anak-anak biasanya tidak lagi memperbodohkan rumah orang yang tidak memberi apa-apa. Sebagian anak-anak masih memperbodohkan rumah orang yang kedekut dengan cara menghiasi pohon di depan rumah mereka dengan tisu tandas  atau menconteng tingkap tuan rumah dengan sabun.
Halloween identiti dengan setan, penyihir, hantu goblin dan makhluk-makhluk menyeramkan dari kebudayaan Barat. Halloween disambut dengan menghias rumah dan pusat perbelanjaan dengan simbol-simbol Halloween.

sumber dan bacaan selanjutnya

http://id.wikipedia.org/wiki/Halloween

No comments on "Asal - Usul Perayaan Halloween"

Leave a Reply